„Miej pozytywne myśli, bo myśli stają się słowami. Miej pozytywne słowa, ponieważ stają się one
twoim zachowaniem. Zachowaj pozytywne zachowanie, ponieważ staje się ono Twoimi nawykami.
Dbaj o pozytywne nawyki, ponieważ stają się one wartościami. Dbaj o pozytywne wartości, ponieważ
stają się one Twoim przeznaczeniem”.
Mahatma Gandhi
W Zespole Szkół Techniczno-Usługowych realizowany jest ogólnopolski projekt „Chronię
przed dyskryminacją”, program „Szkoła Otwartości”.
Bierzemy udział w kursie internetowym ze wsparciem mentorskim. Kurs składa się z pięciu
modułów:
– Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej
– Kształtowanie kompetencji antydyskryminacyjnych w klasie
– Rozpoznawanie sytuacji dyskryminacyjnych w klasie i szkole
– Reagowanie na sytuacje dyskryminacyjne w klasie i szkole
– Inspiracje do działań antydyskryminacyjnych w klasie i szkole
W ramach modułów poznajemy teorię i przeprowadzamy praktyczne działania z młodzieżą.
Na zakończenie każdego modułu odbywa spotkania mentoringowe z ekspertką edukacji
antydyskryminacyjnej.
W projekcie omawiamy kompetencje kluczowe dla edukacji antydyskryminacyjnej.
Przyglądamy się poszczególnym etapom przeciwdziałania dyskryminacji. Wskazujemy, co
jest pomocne, by uczyć się zapobiegać, rozpoznawać i reagować na dyskryminujące
sytuacje.
POZNAJEMY
A) model szkoły włączającej oparty na czterech filarach: widoczności, wzmacnianiu, włączaniu i współpracy.
B) różne metody reagowania na przejawy dyskryminacji. Dzięki temu będziemy mogli wybrać strategię, która umożliwi działanie adekwatne do sytuacji. Czasem wystarczą do tego proste gesty, słowa czy działania.
DOWIADUJEMY SIĘ
C) jakie działania w każdym z tych obszarów mogą sprzyjać tworzeniu bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni dla wszystkich osób ze społeczności szkolnej.
D) jakimi mechanizmami rządzi się wykluczenie i dyskryminacja. Będzie nam łatwiej rozpoznawać, na jakie, czasem niepozorne, sytuacje warto zwracać uwagę w klasie.
E) jak uczyć młodzież bezpiecznego i konstruktywnego reagowania w sytuacji, gdy będą świadkami przemocy i dyskryminacji lub jeśli sami będą jej doświadczać
WIDZIMY
F) skuteczne metody budowy relacji z klasą i w klasie, dzięki nim wzmacniam poczucie bezpieczeństwa uczniów i uczennic, a także sprawiamy, że będą bardziej otwarci i otwarte na inne osoby.
ROZWIJAMY
G) wzajemne zaufanie pomoże zapobiegać trudnym sytuacjom, a w razie ich zaistnienia, ułatwi ich rozwiązanie.
DLACZEGO WARTO
Edukacja antydyskryminacyjna w szkole wspiera poczucie bezpieczeństwa młodzieży (a
tym samym gotowość do rozwoju i uczenia się). Zmniejsza tolerancję wobec przemocy
rówieśniczej czy przejawów dyskryminacji. Jest też ważną częścią działań na rzecz równego
dostępu do edukacji.
Udział w projekcie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2023/24 (punkty: 2, 4, 6, 8, na stronie MEiN).
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Uczestnicy projektu: Uczniowie z klasy 1D technik fotografii i multimediów
Koordynator Projektu w ZSTU w Trzebini: Monika Kasprzyk-Jedynak
Współpraca: Klaudia Nocoń
Treść kursu powstała w ramach dotacji „Szkoła Otwartości. Doskonalenie kompetencji nauczycieli na rzecz praktyk włączających oraz przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu w szkole” o wartości 96 tys. euro otrzymanej od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.
Fot. Materiał ZSTU, Katarzyna Urbańczyk
Uczniowie klasy 1. Technik fotografii i multimediów