Nowoczesne technologie odgrywają coraz większą rolę w wielu dziedzinach życia. Immersja pozwala na całkowite zanurzenie w wirtualnym świecie, nasze doświadczenia stają się intensywniejsze i bardziej interesujące. Proponowane przez nas połączenie techniki i sztuki pozwala na atrakcyjność stosowanych metod pracy, skuteczniejszy przekaz, większe zaangażowanie uczestników. Aktywne doświadczanie rozwija kreatywność i wyobraźnię, prowokuje do refleksji, nie jest pasywne, a dodatkowo wprowadza grywalizację jako jedną z form interaktywnej przygody.
“Sztuka jest królową wszystkich nauk przekazujących wiedzę wszystkim pokoleniom świata”.
Leonardo da Vinci
Zajęcia z obszaru “Technika i sztuka – wirtualna rzeczywistość” odbywają się w Zespole Szkół Techniczno-Usługowych w Trzebini w ramach Akademii Kompetencji Społecznych i Międzykulturowych – II edycja, projekt “Międzynarodowe Centrum Dialogu i Współpracy”, program wspierania rozwoju Międzynarodowych Domów Spotkań na lata 2021-2030. Ich zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z rzeczywistością wirtualną, zdrowiem i zasadami pracy z goglami, interaktywne wycieczki po muzeach i obszar grywalizacji uwzględniający komunikację, asertywność, planowanie i zarządzanie, kreatywność, pracę w zespole.
Wirtualne obcowanie z dziełami sztuki pozwala poznać najpopularniejsze style malarskie, uczy, jak czytać obrazy, stanowi pretekst do rozmów na temat kategorii estetycznych. Analizujemy, zwracamy uwagę na formę i treść, znaki i symbole, by lepiej zrozumieć, świadomiej doświadczać i cieszyć się tym, co jest w zasięgu naszej ręki.
Monika Kasprzyk-Jedynak